Personvern
Dine personopplysninger er viktig for oss. Du skal føle deg sikker på dette når du handler oss. Derfor sørger vi og våre veiledere innen databeskyttelse for at vi overholder forskriftene om databeskyttelse. Spesielt gjelder dette EUs generelle reguleringer rundt databeskyttelse (GDPR), gjeldende fra 25. mai 2018, samt gjeldende Norsk lovgivning. Nedenfor vil vi gjerne informere deg om hvordan vi behandler og bruker dine innsamlede data, og hvordan du kan ivareta dine rettigheter. Du kan til en hver tid hente og skrive ut databeskyttelseserklæringen av 25. mai 2018 nederst på alle våre nettsider via fanen ”Personvern”.
Ved hjelp av tekniske og organisatoriske tiltak er vårt IT-system sikret mot uvedkommendes mulighet for å endre eller distribuere dine data, samt mot tap og ødeleggelse.
Under vil du finne informasjon om på hvilket grunnlag vi samler inn og bruker dine personopplysninger på, samt hvilke rettigheter du har.
Kontaktopplysninger til personopplysningsansvarlig
BAUHAUS Norge KS, org. nr.: 889 800 542, med besøksadresse Gjellebekkveien 1, 3420 Lierskogen, er personopplysningsansvarlig for behandling av dine personopplysninger.
Telefon: 64 00 10 80
E-post: dataskyddet@bauhaus.no
Lagring av dine personopplysninger
Du kan være sikker: Vi lagrer dine data kun i den sentrale administrasjonen for kundedata i våre BAUHAUS-selskaper med henblikk på håndtering av dine forespørsler ved inngåelse og avvikling av avtaler (inkl. betalingsoppgjør og evnt. kredittvurdering), samt egne reklameformål. Behandlingen foregår på basis av EU’s generelle retningslinjer om databeskyttelse.
Dersom du har en forespørsel hvor du ønsker at vi skal utarbeide et tilbud eller inngå en avtale med oss (kjøpsavtale, leie, enterprise- og byggkontrakter, herunder montasjeservice og avtale om baderom, Prosjektkunde-avtale, nettbutikk bestillinger), så behandler vi dine persondata uavhengig om det er i BAUHAUS nettbutikk eller i et BAUHAUS varehus. Avhengig av type avtale, gjelder det følgende data:
- Etternavn, fornavn
- Adresse
- E-post (se nedenforstående om track and trace)
- Fødselsdato/-sted
- Telefonnummer/fax
- Vare/tjenesteytelse
- Evnt. personalkortdata
- IP-adresse
- Bankopplysninger på Prosjektkunde
Gjeldende data lagrer og behandler vi i BAUHAUS sentral administrasjon av kundedata hos BAUHAUS selskaper som et ledd i utarbeidelse av tilbud og inngåelse og avvikling av kontrakter/avtaler jfr. Databeskyttelseslovens artikkel 6, 1 avsnitt, punkt b, samt egne reklameformål forutsatt at du har gitt samtykke til dette jfr. Markedsføringslovens §10, 1 avsnitt og markedsføringslovens §10, 2 avsnitt. For å utarbeide tilbud og inngå avtaler, kreves det som et minimum, ditt fornavn, etternavn og adresse for å identifisere deg. Ved kjøp i nettbutikken kreves også din e-post adresse til ordrebekreftelse og din leveringsadresse for levering. Ved fremvisning av personalkort, registreres også ditt personalnummer og navnet som er oppgitt på personalkortet. Disse opplysningene er avgjørende for å utarbeide tilbud og inngåelse av overnevnte avtaler/kontrakter.
IP-adressen brukes utelukkende dersom det skulle være nødvendig for å ivareta den dataansvarliges eller en tredjeparts lovmessige rett i henhold til databeskyttelsesloven artikkel 6, 1 ledd, punkt f. Unntaket er dersom gjeldende persons interesser eller grunnleggende rettigheter og frihet som krever beskyttelse av persondata, veier tyngre (f.eks. ved strafferettslig forfølgelse og oppklaring av straffbare forhold).
Medarbeidere i alle BAUHAUS varehus, BAUHAUS nettbutikk og BAUHAUS kundeservice kan få adgang til dataene i BAUHAUS sentral administrasjon av kundedata i de norske BAUHAUS selskapene. BAUHAUS administrasjon av kundedata, er basert på å ivareta BAUHAUS selskapenes grunnleggende interesser og forenkler overholdelse av reglene om databeskyttelse med hensyn til korrekt data og samsvar mellom de registrerte rettighetene. I denne forbindelsen ivaretar vi dine interesser og grunnleggende valgfrihet i et større omfang ved å gjøre følgende servicetjenester tilgjengelig i hele Norge:
- Reklamasjoner i alle BAUHAUS varehus
- Bytte av produkter i alle BAUHAUS varehus innenfor eksisterende regler for bytterett
- Kontant betaling av fakturaer i alle BAUHAUS varehus
- Reserver og hent (C&C) av produkter i BAUHAUS nettbutikk i alle BAUHAUS varehus
- Innløsning av gavekort i alle BAUHAUS varehus
- Innløsning av tilgodelapp i alle BAUHAUS varehus
Kundeservice står til disposisjon ved alle reklamasjon- og servicehenvendelser, og som kontaktperson ved behov for informasjon og rådgivning.
Vi lagrer dine opplysninger så lenge den aktuelle oppgaven krever. Vi har også spesifisert dette ytterligere i neste avsnitt: ”Hensikten med rettslig grunn for håndtering av dine personopplysninger“.
Hensikten med, og rettslig grunn til å håndtere dine personopplysninger
All håndtering av personopplysninger skjer i henhold med gjeldende databeskyttelseslov.
Nedenfor har vi oppsummert de grunnleggende formålene til hvorfor vi håndterer dine personopplysninger. For respektive formål gir vi også konkrete eksempler på hva vi bruker dine personopplysninger til og hvilke opplysninger vi samler inn.
HVORFOR? | For og kunne håndtere ditt kjøp av produkter på BAUHAUS.no |
HVA? |
|
HVILKE OPPLYSNINGER? |
|
Lovlig begrunnelse: Kjøpsavtale med deg |
Lagringsperiode: Inntil kjøpet er gjennomført inklusiv leveranse og betaling og 36 måneder etter dette. Dette med mål kunne håndtere eventuelle reklamasjoner. Kortnummer lagres dog aldri. |
HVORFOR? | For å tilby deg en konto på BAUHAUS.no og kunne administrere dette |
HVA? |
|
HVILKE OPPLYSNINGER? |
|
Lovlig grunn: Berettiget interesse (interesseavveining) |
Lagringsperiode: Inntil du velger å avslutte kontoen eller dersom du ikke har brukt den på 12 måneder. |
HVORFOR? | For og kunne administrere ditt medlemskap, sende ut opparbeidede fordeler samt tilbud til deg som er medlem i BAUHAUS Premium. |
HVA? |
|
HVILKE OPPLYSNINGER? |
|
Lovlig grunn: Fullstendig avtale om medlemskap i BAUHAUS Premium |
Lagringsperiode: Inntil medlemskapet avsluttes (kan skje manuelt eller automatisk p.g.a. inaktivitet i en periode på 36 måneder). |
HVORFOR? | For å kunne markedsføre våre produkter og tjenester direkte til deg. |
HVA? |
- deg og alle våre andre kunder - et bestemt kundesegment (f.eks. alle kvinner mellom 20 og 30 år i Norge) |
HVILKE OPPLYSNINGER? |
|
Lovlig grunn: Personer med BAUHAUS Premium – fullstendig avtale om medlemskap i lojalitetsprogrammet Personer som har en konto på BAUHAUS.no – legitim interesse (interesseavveining) og markedsføringslovens bestemmelser om samtykke alternativt etablert kundeforhold. Bedrifts Service – legitim interesse (interesseavveining) |
Lagringsperiode: Inntil du informerer oss om du ikke lenger vil ha direkte markedsføring fra oss, alternativt om du som Premiumkunde har vært inaktiv i 36 måneder. Du kan avregistrere deg fra e-post og sms direkte i meldingene vi sender deg. For å avregistrere deg fra adressert postal kommunikasjon kan du kontakte dataskyddet@bauhaus.no |
HVORFOR? | For å kunne gi deg tilbud eller invitere deg til konkurranser eller eventer. |
HVA? |
|
HVILKE OPPLYSNINGER? |
|
Lovlig grunn: Berettiget interesse (interesseavveining) |
Lagringsperiode: Inntil eventet eller konkurransen er avsluttet og skatt av eventuell premie er rapportert til Skattedirektoratet alternativt en kort evalueringsperiode etterpå, maksimalt 3 måneder. |
HVORFOR? | For å kunne gi deg tilbud eller invitere deg til konkurranser eller eventer. |
HVA? |
|
HVILKE OPPLYSNINGER? |
|
Lovlig grunn: Berettiget interesse (interesseavveining) |
Lagringsperiode: Inntil eventet eller konkurransen er avsluttet og skatt av eventuell premie er rapportert til Skattedirektoratet alternativt en kort evalueringsperiode etterpå, maksimalt 3 måneder. |
HVORFOR? | For å kunne håndtere dine spørsmål på BAUHAUS Kundeservice |
HVA? |
|
HVILKE OPPLYSNINGER? |
|
Lovlig grunn: Berettiget interesse (interesseavveining) |
Lagringsperiode: 12 måneder etter avsluttet sak. |
HVORFOR? | For å kunne håndtere din bruk av våre ulike tjenester så som installasjon av produkter kjøpt på BAUHAUS (Montasjeservice), utlån av tilhenger eller utleie av verktøy. |
HVA? |
|
HVILKE OPPLYSNINGER? |
|
Gyldig grunn: Gjennomføring av tjenesteavtalen – vi må ha dine opplysninger for å kunne tilby deg tjenester. |
Lagringsperiode: For utlån av tilhenger – 6 måneder etter tilbakelevering og fullstendig betaling For utleie av verktøy – opp til 24 måneder etter tilbakelevering og fullstendig betaling |
Nedenfor har vi satt opp noen ekstra forklaringer: Rettslige forpliktelser I tillegg til de overnevnte rettslige grunner for behandling av personopplysninger behandler BAUHAUS også personopplysninger for å oppfylle et antall rettslige forpliktelser som påhviler oss. Disse rettslige forpliktelsene krever at vi behandler personopplysningene. Lovgivningen styrer lagringstiden for disse opplysningene. De krav i lovgivningen som berører oss er blant annet følgende (merk at dette ikke er en komplett liste): Bokføringsloven som krever at vi lagrer opplysninger, inneværende år og syv år etter at en transaksjon er gjennomført for å muliggjøre en kontroll av selskapets bokføring. De personopplysningene som lagres er de som angis på fakturaen, eller i et annet underlag som anses som bokføringsmateriell f.eks. navn og adresse. Loven om produktansvar og produktsikkerhet, som stiller krav til hvordan selskap kommuniserer med publikum og kunder om produkt feil og produkt tilbakekallelse, f.eks. ved en feil eller helseskadelig produkt. For at dette skal være mulig kan BAUHAUS lagre kunders kontaktopplysninger som telefonnummer, e-postadresse, bostedsadresse og hvilket produkt kunden har kjøpt. Forbrukerkjøpsloven, en lov som gir deg som forbruker rett til å reklamere på et produkt du har kjøpt hos BAUHAUS innen to år fra produktet ble kjøpt. De opplysningene som BAUHAUS lagrer i henhold til den loven er opplysninger om kjøpstidspunkt, kjøpsted, feil/reklamasjoner samt vår korrespondanse med deg vedrørende kjøpet. Forhindre, forebygge og utrede om forbrytelse har blitt begått. Videre samler BAUHAUS også inn informasjon med formål om å forebygge forbrytelser. Dette gjøres først og fremst via kameraovervåkning i henhold til videoovervåkningsloven, men også via overvåkning av kjøp- og brukergenerert data (f.eks. klikk- og besøkshistorikk) og i noen tilfeller også personnummer. Denne behandlingen gjøres med BAUHAUS sin berettiget interesse på rettslig grunnlag. Unntaksvis kan personopplysninger også behandles for og brukes som underlag for utredning om en forbrytelse har blitt begått. I en slik situasjon behandles personopplysninger fordi det er nødvendig for at rettslige påstander skal kunne konkluderes, gjøres gjeldende eller forsvares i et enkelt tilfelle. Bildemateriell fra kamera i varehus slettes etter 7 dager dersom vi ikke må lagre de for å etablere, gjøre gjeldende eller forsvare rettslige påstander. |
Ansattes tilgang til personopplysninger Ansatte i BAUHAUS varehus, BAUHAUS webshop og BAUHAUS kundeservice ”Spør BAUHAUS” og på BAUHAUS Servicesenter (hovedkontor) har tilgang til personopplysninger i varierende omfang. På bakgrunn av BAUHAUS kundedata-administrasjon ligger opprettholdelse av BAUHAUS rettslige interesser. Kundedata-administrasjon forenkler oppfølgingen av databeskyttelsesloven hva gjelder opplysningenes korrekthet og mulighet for å overføre disse. Vi har tatt nødvendige hensyn til dine interesser og grunnleggende frihet, ettersom vi gjennom overføringen muliggjør følgende kundeservice funksjoner i hele Norge:
|
Kredittopplysninger på BAUHAUS Vi kjører kredittopplysningssjekk på deg i følgende situasjoner:
Vi formidler da ditt personnummer til kortutsteder, kreditopplysningsselskap, kreditforsikringsselskap og kreditinstitusjoner, avhengig av hvilken betalingsmetode du velger eller hvilken betalingsmetode som er aktuell for den tjeneste du valgt. Ved kjøp på BAUHAUS.no kan resultatet av den automatiserte kredittsjekken føre til at du ikke kan velge betalingsmåte, f.eks. kjøp mot faktura. Kredittsjekk kreves f.eks. for å sende et produkt før betalingen har kommet oss i hende. Uten kredittsjekk er det er kun mulig å sende produkt mot forskuddsbetaling (debit-/kredittkort).
Ved bestilling av montasje av et produkt, gjøres det en manuell kredittsjekk dersom den automatiserte kredittsjekken fører til et avslag. Vi kan da komme til å måtte innhente ytterligere underlag som styrker betalingsdyktigheten, som lånegaranti eller lønnsbekreftelse alternativt kreve en andel av tilbudet som forskuddsbetaling før tjenesten igangsettes. De tilleggsunderlagene som styrker betalingsdyktigheten lagres til fakturaen for den aktuelle tjenesten er betalt. |
Betalingsforløp på BAUHAUS.no (webshop) Dine betalingsopplysninger verken samles inn, bearbeides eller spares i BAUHAUS IT-system. Gjennomføringen av betalingen skjer kun i eksterne systemer. Det tekniske og juridiske ansvaret ligger hos leverandøren av betalingstjenesten som vi har bestemt. Vi bruker kun leverandører av betalingstjenester som er sertifisert i hht. PCI DSS* og oppfyller dermed gjeldende krav på sikker håndtering og lagring av kortdata. *[PCI DSS er forkortelse for "Payment Card Industry Data Security Standard" og baserer seg på sikkerhetsprogrammet Visa AIS (Account Information Security) og MasterCard SDP (Site Data Protection).] |
Håndtering av personnummer Ditt personnummer er en opplysning som vi anser er ekstra sensitivt. Vi bruker den kun når det er motivet er av hensyn til selve behandlingen av opplysninger. Det kan f.eks. være at vi vil forsikre oss om at du er du eller at vi har din korrekte adresse registrert hos oss. Som et ledd i å fremme beskyttelse av ditt personnummer oppfordrer vi deg til å ikke opplyse om ditt personnummer høyt i våre varehus – vårt personale tar gjerne imot din legitimasjon istede. |
Sporing av forsendelse Når du handler i vår webshop og godkjenner våre kjøpsvilkår vil din e-postadresse bli sendt videre til en distributør for at du skal ha muligheten til å spore din forsendelse. Distributøren bruker din e-postadresse for å tilby deg og følge din bestilling og holde deg informert om hvor ditt bestilte produkt befinner seg og når den kommer til å bli levert. |
Cookies For å forenkle bruken av vår nettside bruker vi cookies. Cookies er små tekstfiler som din webbleser sparer på harddisken på din datamaskin og som hjelper deg å bruke vår nettside. Vi bruker cookies for å optimalisere vår nettside, dvs. bedre forstå hvordan den brukes og for å muliggjøre en bedre navigasjon. Dessuten gjør cookies det mulig for oss å se om du allerede har besøkt vår nettside eller om du er en ny besøkende. De cookies som vi bruker sparer ikke dine personopplysninger. Dersom du ikke vill ha noen cookies kan du endre innstillingene for dette i din nettleser. Vil du lese mer om cookies kan du gjøre det i vår cookie-policy. |
Bedrifts Service For deg som ønsker å bli bedriftskunde, kan du søke om å bli det på vår hjemmeside. Å være kunde i vår Bedrifts Service gir deg og din bedrift en rekke ulike fordeler, f.eks. mulighet til å se nettopriser på produkter eller tillate alle ansatte å handle med sitt eget kort tilknyttet din forretningskonto. I sammenheng med opprettelse av en forretningskonto gjør vi en kreditvurdering. Når kjøp mot faktura er valgt gjennomfører vi også en løpende overvåkning av ditt selskaps kredittrating. Dette gjelder samtlige selskapsformer, også enkeltmannsforetak der personnummer erstatter selskapets organisasjonsnummer. Ved større kreditter utføres kredittvurderingen hos et kreditforsikringsselskap. For å sikre at riktig person handler på din bedriftskonto skal hver person som skal kunne handle, ha et personlig kort med sitt eget navn på. For- og etternavn samt personnummer må da registreres hos oss. Når en firmakonto har vært inaktivt i 1,5 år avsluttes kontoen. Vil du lese mer om hvordan vår Bedrifts Service fungerer kan du gjøre det her: https://www.bauhaus.no/customer/account/login/#fs |
Nyhetsbrev For medlemmer i BAUHAUS kundeklubb sendes nyhetsbrev som en del av den medlemsservice BAUHAUS tilbyr. Den rettslige grunnen for utsendelsen er godkjent i avtalen. Innhenting av personopplysninger fra andre enn deg BAUHAUS innhenter opplysninger i første hånd direkte fra deg som kunde, men det finnes tilfeller der vi kan komme til å hente opplysninger fra andre kilder. Dette skjer fremfor alt av to ulike grunner: Da det er nødvendig å opprettholde et godt registervern, vil vi oppdatere adresseinformasjon fra sentrale adressekilder. I sammenheng med at vi tilbyr deg kredit innhenter vi kreditopplysninger fra kreditopplysningsselskaper.
Overføring og utlevering av dine personopplysninger til andre parter
Dine personopplysninger kan overføres eller utleveres til nedfor beskrevet kategorier av mottakere. Vi gir ut personopplysninger når vi anser at det er nødvendig for å kunne tilby deg våre tjenester. Eksterne parter som vi overfører personopplysninger til, vil ikke behandle personopplysningene på noen måte som er uforenelig med opprinnelig formål for de innsamlede opplysningene. Eksempel på en slik partner:
I størst mulig grad sørger vi for å behandle dine privatopplysninger innenfor EU/EES. Alle våre egne systemer og servere er plassert innefor EU/EES, men vi samarbeider med et antall partnere hvor deres system finnes utenfor EU. I blant, i forbindelse med eksempelvis service, gir vi en slik part tilgang til våre systemer. Dine personopplysninger overgis kun ut til et land utenfor EU/EES dersom vi kan sikre at det finnes tilstrekkelig garantier for en korrekt og adekvat behandling, eksempelvis gjennom å tilpasse EU-kommisjonens standard avtale klausuler eller gjennom å sikre at mottakeren er tilkoblet Privacy Shield (gjelder overføring av personalopplysninger til USA). |
Dine rettigheter BAUHAUS garanterer at dine rettigheter med tanke på håndtering av personopplysninger etterleves. Du kan alltid bruke sikre deg mot at dine personopplysninger brukes i markedsføringssammenheng. Dersom du f.eks. ikke lenger ønsker å motta e-post av oss kan du avregistrere deg fra våre e-postutsendelser lengst ned i hver e-postmelding. Alternativt kan du alltid henvende deg til dataskyddet@bauhaus.no for å få hjelp. |
Rettigheter I samsvar med gjeldede databeskyttelseslov har du rett til å få informasjon om hvilke av dine personopplysninger vi behandler, dette så du skal ha kontroll over dine opplysninger. Vi har oppsummert dine rettigheter nedenfor. Dersom du kontakter oss for å få utført noen av dine rettigheter kan det hende at vi krever ytterligere informasjon av deg for og sikrestille at du er du. Ved din forespørsel gir vi deg, gjennom et såkalt registerutdrag, informasjon om hvilke personopplysninger om deg som vi behandler. Du har rett til endringer av dine opplysninger slik at eventuelt feilaktige personopplysninger kan bli korrigerte, alternativt komplettere ufullstendige personopplysninger innen rammen for det angitte. formålene. Du har rett å kreve sletting eller begrensning av dine personopplysninger samt rett til å klage på vår behandling av dine personopplysninger. Disse rettighetene er dog ikke absolutte: eksempel på unntak fra retten til å slette, er for de tilfellene personopplysningene er nødvendige for å oppfylle formålet eller om det finnes en rettslig forpliktelse som innebærer at vi må lagre personopplysningene. Når vi behandler dine personopplysninger med støtte av en ”interesseavveining” har du rett til å klage på behandlingen. Det innebærer at dersom du ikke er enig med oss om at en behandling er i din interesse kan du kontakte oss, så undersøker vi saken og kommer tilbake til deg i løpet av kort tid. Du har rett til å få ut de personopplysningene som du har gitt oss i et strukturert, normalt brukt og maskinlesbart format og har rett til og overført disse til en annen personopplysnings ansvarlig, såkalt “dataportabilitet“. Dette gjelder bare personopplysninger som du selv har gitt oss og som vi behandler med støtte i lovlige årsaker, f.eks. en avtale med deg. Du har rett til, av årsaker som skyldes din personlige situasjon, når som helst å klage på behandlingen av dine personopplysninger som er nødvendig for at formålet som gjelder våre eller tredje parts berettiges interesse, dersom dine interesser eller grunnleggende rettigheter og frihet veier tyngre og krever beskyttelse av personalopplysninger. Dersom du har innvendinger bearbeider vi i dette tilfellet ikke dine personopplysninger lenger, med unntak for om vi kan legge frem tvingende, beskyttede grunner for bearbeidingen som overveier dine interesser, rettigheter og friheter eller om bearbeidingen har som mål å gjøres gjeldende, utøve eller forsvare juridiske påstander. Dette gjelder også en profilering som støtter seg på disse bestemmelsene. Dersom du skulle ha noen klager hva gjelder vår behandling av dine personopplysninger har du rett til legge inn klage til Datatilsynet. Datatilsynet er den norske myndighet som har ansvar for oppfølging av oss og andre selskap som håndterer personopplysninger på det norske markedet. |
Hvordan bruker jeg de overnevnte rettigheten? For å bruke dine rettigheter er du velkommen til å kontakte oss via dataskyddet@bauhaus.no eller sende et brev merket ”Datavern/Databeskyttelse” til vår adresse: BAUHAUS Norge Vi behandler din henvendelse umiddelbart i samsvar med rettslige forskrifter og uten kostnad og informerer deg om hvilke tiltak vi har iverksatt. |
Oppdatering og endring Integritetspolicy vil fra tid til tid tilpasses til de faktiske forholdene og det gjeldende lover. Du finner alltid den siste versjonen av BAUHAUS Integritetspolicy her på www.bauhaus.no/personvern. Om vi gjør større endringer, f.eks. behandler opplysninger til nye formål eller overfører dine opplysninger til nye parter, vil vi informere deg om hva endringene innebærer. |