Historie
BAUHAUS introduserte konseptet ”alt-under-ett-tak” i 1960, da det første byggvarehuset ble åpnet i Mannheim i Tyskland. Fram til da var både ”gjør-det-selv’ere” og profesjonelle håndverkere nødt til å lete i flere ulike spesialbutikker etter skikkelig verktøy og godt materiale til hus og hage. Nå kunne de finne alt fra borremaskiner til planter, i tillegg til VVS og maling under samme tak. BAUHAUS-konseptet var altså helt unikt.
BAUHAUS har eksistert i mer enn 60 år. Kjeden har lenge bevist sin konkurranseevne med et bredt spekter av kvalitetsprodukter til konkurransedyktige priser, kompetent rådgivning og best mulig service.
Det viktigste med BAUHAUS-konseptet var ideen om å samle et stort antall spesialområder under samme tak. Det var en helt ny måte å tenke seg et byggevarehus på.
BAUHAUS hadde fra starten av i Mannheim fokusert på et omfattende og bredt utvalg, kompetent rådgivning, kundeorientert service, høy produktkvalitet og lave priser. Til og med i dag er serviceparametrene fortsatt et grunnleggende fundament for byggvarehuset.
Et BAUHAUS-varehus har i dag et produktsortiment på mer enn 150 000 produkter. I tilknytning til alle varehus ligger et stort og velfylt hagesenter. Vi har et bredt og omfattende utvalg av produktområder som belysning og elektriske artikler, VVS, verktøy, jernvarer, malingsprodukter, lagringsløsninger, fliser, gulv, tre- og byggevarer samt et veldig stort utvalg av hageartikler og innendørs- og utendørsplanter.
Målsettingen er at BAUHAUS skal tilby bransjens absolutt største utvalg og gi en effektiv kundeservice. Målet vårt er at alle våre salgsmedarbeidere har en profesjonell bakgrunn innen produktområdene de jobber i, slik at kundene alltid får kompetent og serviceorientert hjelp. Sist, men ikke minst, tilbyr BAUHAUS lave konkurransedyktige priser og gir derfor også prisgaranti på hele sortimentet.
I tråd med BAUHAUS-konseptet er varehusene innredet med kunden i fokus. Ved 15 spesialiserte avdelinger kan kundene velge mellom mer enn 150 000 produkter. Alt innredet på en tiltalende og tydelig måte.
Vi ønsker også å ta ansvar for at produktene våre er produsert under anstendige arbeidsforhold. Derfor innfører vi gradvis krav til dette overfor våre leverandører. Vi bestreber oss også på å redusere miljøbelastningen av vår virksomhet gjennom blant annet å stille krav til produktene, sørge for sikker lagring av kjemikalier og god sortering av avfall i våre varehus.
Kundene våre skal også få svar på sine spørsmål rundt miljø og helse. Dersom vi ikke kan svare på stedet, lover vi å finne ut av det og komme tilbake.
En virksomhets suksess kan måles etter hvilke ansatte som arbeider der. Eller sagt på en annen måte; selskapet er aldri bedre enn sine ansatte. Hos BAUHAUS spiller de ansatte en veldig sentral rolle. BAUHAUS stiller store krav til sine ansatte. Til gjengjeld er BAUHAUS en god arbeidsplass, der enkeltpersoner blir respektert. Det er lagt opp til gode personlige utviklings- og karrieremuligheter i BAUHAUS. Når en ansatt i en ledende stilling skal ansettes, søker vi alltid først innenfor våre egne rekker. Vi er overbevist om at fornøyde og motiverte ansatte kan sikre en organisasjons langsiktige vekst og suksess. Derfor er en sentral del av BAUHAUS sin medarbeiderpolitikk å oppmuntre og utnytte den enkelte ansattes kreative evne og interesse til å jobbe selvstendig og ta ansvar.
For oss i BAUHAUS er bærekraft godt forankret i vår virksomhet og vi ønsker å kombinere langsiktig lønnsomhet med miljøhensyn og samfunnsansvar. Her kan du lese mer om vårt arbeid for bærekraft.